03 February 2013

ESKREM GORENG .. PERGGHH

Unknown | 8:31 PM | 70 orang doakan aku slim |
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum

Panas-panas time tengahari nie kalau pekena aiskrim memang superbb ahh .. Tengah-tengah jalan dekat bandar Lipis nie ternampak la kedai eskrem goreng nie .. Alahai bro , memang kena dengan selera gua laa hari nie .. Ada jugak  yang nak backup pendingin hawa dalam badan aku nie ..
Yeahh .. rangup di luar , sejuk di dalam .. Tapi tak sanggup kot aku nak makan panas-panas gitu .. Dah la baru lepas goreng , kang melecur mulut aku .. Tengok minyak panas yang 250 darjahcelcius tu pun aku dah takut ..
Ehh , sekali tengok macam dorayaki kan ?? Kecik je aiskrim goreng nie .. Seketul dah RM2.00 .. OI MAK KAU MAHALL .. takpe lah , aku beli sebijik dulu nak cuba try test tengok .. superb ke takk .. dalam banyak-banyak perisa aiskrim , memang aku setia dengan perisa tu je la , coklat .. Panas punya pasal terpaksa pegang dengan tisu ..
Ini lah namanya orang tak reti makan ais krim .. Kan aku dah pesan suruh makan time panas-panas tadi , jangan biar dah sejuk roti baru makan .. Kang dah tumpah habis ais krim cair tu atas baju .. sob .. sob .. sob ..

Malu kot makan , macam budak-budak .. Habis belemoihh baju aku dengan aiskrim .. hahaha 

Sekali-kali makan terasa jugak la nak buat .. Tapi dekat hostel takleh nak goreng aiskrim nie .. Tunggu balek rumah nanti baru la boleh buat .. Jom belajar buat ais krim goreng !! tuto nie paan amik dekat belog Nusha ..

- Cara pertama -
 - cara kedua -
- cara ketiga -
Agak-agaknya korang faham tak melalui gambar saja ?? Okay-okay , aku eskplain ya .. Kalau tak faham gak , inform lain kat aku ..
  1. Guna 2 keping roti. Letak satu sudu lebih or ikut hati masing-masing aiskrim atas roti itu.
  2. Tindihkan roti itu atau lapik seperti gambar. Tekan dengan cawan bulat sekuatnya dan ketepikan lebihan keliling roti itu.
  3. Bila dah bulatkan, letak dalam bekas dan simpan dalam peti ais selama mana boleh, semalaman pun takpe. Bagi keras dulu aiskrim dalam tu.
  4. Kemudian, keluarkan dari peti ais, dan pastikan minyak betul-betul panas. Masukkan roti dalam minyak dah panas, sebelah 20 saat, sebelah lagi 20 saat. Jangan lama sudah. Agak-agak roti nampak kuning sudah. Angkat terus okay.
- cara keempat -


okeyyy , aku dah tak sabar nak buat ais krim goreng !!






- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

7 comments:

Vee said...

Haaaa! Nak cuba ni esok!! Bookmarked this page :D

Unknown said...

u should try Vee Lea .. haha

Unknown said...

looks delicious. will try this :)

Unknown said...

Wah! Blh rupanya guna roti biasa cm tu

Unknown said...

@nurfaezah Abdullah : yeahh, pakat2 cuba..haha

Unknown said...

@cik Bella : boleh jer .. kawan paan cakap, better pakai roti gardenia .. tebal dan tak mudah pecah bila goreng nanti ..

ecadwinkyasha said...

da pena try berkali2x tau..sedap....xmenahan betul slogan dkt banner tu.wakakaka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...